Lux Car Farm





Lux Car Farm

Camaro czy Mustang?



Lux Car Farm Odrobinę historii..

Swingujące lata 60, młodzież lubi ostro się bawić i szybko jeździć. Dlatego amerykańscy producenci aut licytują się na moc, jaskrawe kolory lakierów, muskularne kształty nadwozi i brzmienie. Wszyscy są jak w rauszu.

Wojna pony cars wybuchła 28 czerwca 1966 r. Tego dnia General Motors zaprosił 200 przedstawicieli mediów do hotelu Statler-Hilton w Detroit, w którym jeszcze nie można było zobaczyć rywala Mustanga. GM uchyliło jedynie rąbka tajemnicy związanej z autem oznaczonym kodem XP-836.

Samochód, który Chevrolet opracowywał pod kryptonimem „Panther”, miał się później nazywać Camaro. Gdy jeden z dziennikarzy zapytał, co oznacza „Camaro”, menedżer produktowy odpowiedział mu: „Złośliwe małe zwierzątko, które pożera Mustangi”. Określenie to zapożyczono jednak z języka francuskiego, w którym oznacza: „przyjaciel”, „towarzysz”, co wcale nie brzmi źle, a nawet pasuje do personal car na wzór Mustanga.

Poza tym wszystkie modele Chevroleta miały nazwy na „C”: Corvair, Chevelle, Caprice, Corvette... Nowy członek rodziny, choć buntownik, nie mógł się wyłamywać.

Powiedzmy szczerze: czym byłby bohater bez poważnego, złośliwego wroga? Batman ma Jokera, Superman mierzy się z Lexem Luthorem, a Kapitan Ameryka stawia czoła poczynaniom Red Skulla. Natomiast Mustangowi życie miało utrudniać Camaro. Do sportowego auta Chevroleta przylgnęła łatka pasożyta – czy słusznie? GM już w 1958 r. pracował nad samochodem w formacie pony: miał mieć 4 miejsca, sportowy charakter i kompaktowe wymiary.

Bill Porter, designer w Pontiacu, wspomina: Koncern wówczas jeszcze nie wyrażał takim projektem dużego zainteresowania. Nastawienie bossów GM szybko jednak się zmieniło, gdy Ford w pierwszym roku sprzedaży Mustanga znalazł nabywców dla niewiarygodnej liczby 680 989 egzemplarzy – to do dziś niepobity rekord. Pony car to największy hit amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego lat 60. General Motors szybko zdał sobie sprawę z tego, że Chevrolet Corvair z silnikiem z tyłu nie nadaje się na Mustang-killera.

Ford zawdzięcza powstanie Mustanga genialnemu menedżerowi Lee Iacocce. Wymyślił on właściwy samochód we właściwym czasie. Auto zaprezentowano 17 kwietnia 1964 r. podczas wystawy światowej w Nowym Jorku i z miejsca, zgodnie z planem, Camaro stało się marzeniem amerykańskiej młodzieży z wczesnych roczników powojennych. To auto demonstrowało nowy styl życia, wynik dogłębnych analiz rynkowych. Gdy przemysł farmaceutyczny wprowadził na rynek pigułkę antykoncepcyjną, a pięciu obszczymurków z angielskiego Dartford, nazywający się The Rolling Stones, zdobyło szturmem amerykańskie listy przebojów, żaden inny model auta nie oferował tyle seksu za dolary.

Klienci mieli do wyboru aż 6 wersji silnikowych i miriady opcji. Burgundowy egzemplarz, który widzicie na zdjęciach, jest wersją dla nadpobudliwych. To właśnie o nim marzyły szkolne łobuziaki – GT 390 Fastback S-Code z 6,4-litrowym V8 z Thunderbirda, wyposażony w czterogardzielowy gaźnik Holleya i czterobiegową ręczną skrzynię, a to wszystko sparowane z niezwykle podniecającym tyłem. Wersja z 1968 r. wyróżnia się: brakiem napisu „Ford” na masce, obrysówkami i uproszczonymi, oszukanymi wlotami powietrza po bokach.

Za kierownicą Mustanga kierowca odruchowo przybiera wyluzowaną pozycję. Sprzęgło późno chwyta, co jednak przy tej mocy nie przeszkadza – już przy 3200 obrotów/min do wykorzystania jest 579 Nm. Pod blachą tkwi tak naprawdę ordynarny Falcon, a to z powodu legendarnie niskiej ceny. Jest ona winna także dużym szparom między elementami nadwozia.

Wszystko wynagradza jednak bulgot big blocka. A gdy wciśnie się gaz do dechy, pierwsze 60 mil na godzinę pojawia się na prędkościomierzu już po 7,4 s. Ciasnych zakrętów Mustang za bardzo nie lubi, kierowca musi się trochę napracować, żeby je sprawnie pokonać. Trzeba też być cholernie ostrożnym z gazem, bo sztywna tylna oś tylko czeka, żeby bokiem wyprzedzić przednią. Jeśli się oswoicie z charakterystyką prowadzenia, możecie ciągnąć długie slide’y niczym porucznik Frank Bullitt na stromiznach San Francisco.

A Camaro? Aż trudno uwierzyć, że dyrektor stylu Bill Mitchell go nie lubił: agresywny przód, muskularna maska z wlotami powietrza, wyścigowe pasy Bumblebee, płaski dach i ten seksowny tyłeczek... Camaro SS 396 z opcją RS i podkręconym 6,5-litrowym Turbo Jetem, wyposażonym w czterogardzielowy gaźnik Holleya i ostry wałek rozrządu Edelbrocka, topi każdy rodzaj gum. Wnętrze jest skrzynkowe i poza odrobiną folii imitującej drewno – bardzo smutne.

375 KM wciska pasażerów w tapicerkę pepita kubełkowych foteli. Na wolnych obrotach Chevy bulgocze niczym barka portowa, ale wkręca się na obroty tak energicznie, jak wyścigówka NASCAR. Jest jeszcze bardziej brutalne od Forda: 0-60 mph przyspiesza w 6,8 s, aczkolwiek wydaje się, jakby to było tylko 3,5 s. Układ zmiany biegów pracuje precyzyjniej niż w Mustangu, natomiast twardsze zawieszenie, będące częścią pakietu Super Sport, czyni Camaro rasowym autem dla kierowcy.

Mustang kontra Camaro to wojna, która trwa do dziś, i mamy nadzieję, że szybko się nie skończy. Ford i GM rywalizują już od 50 lat na konie mechaniczne, kształty, opcje, wersje specjalne. Dla nas, ludzi z benzyną we krwi, to dobrze, że Mustang i Camaro tak bardzo się nie lubią i będą się tłukły.



Blog

CHEVROLET CAMARO HERTZ

2023-08-18

🚘"Prędkość, styl i niepowtarzalne doznania za kierownicą - oto...

AUDI A4 allroad na sprzedaż

2023-08-18

💥 OFERTA SPRZEDAŻY 💥 🇩🇪 AUDI A4 ALLROAD 2019  🛞 Jednostka...

CHEVROLET CAMARO 2SS SERWIS FOLII

2021-12-12

Klient po roku wrócił do nas na serwis folii. Naprawiliśmy...

BMW M5 2014

2021-12-04

BMW M5 2014 Z tym samochodem jest tak, że albo go kochasz, albo...

AUDI SQ5 2019

2021-12-02

Agresywny wygląd, niezłe osiągi przy zachowaniu praktyczności i...

Naprawa AUDI A4 B9

2021-10-16

Naprawa AUDI A4 B9 2017 sprowadzonego ze Stanu Kalifornia Zakres...

RAM 1500 obszywanie tapicerki

2021-10-10

Obszywanie skórą naturalną foteli przednich, kanapy tylnej oraz...

Ford Escape 2016 realizacja

2021-08-29

Ford Escape 2016 z silnikiem 2.0 EcoBoost 240KM Kompleksowa...

Hybryda / Elektryk

2021-08-28 05:25

W związku z wprowadzeniem nowych przepisów przez linie...

Dodge Durango 2018 - naprawa

2021-08-27

Dodge Durango 2018 Samochód kupiony na specjalne zamówienie....

Subaru Crosstrek - import oraz naprawa

2021-08-25

SUBARU CROSSTREK 2018 kupione na zamówienie naszego stałego klienta...

Zmiany wizualne przed sprzedażą auta

2021-08-22

Przygotowanie do sprzedaży pojazdu wraz ze zmianami, które...

Ford Focus 2015

2021-08-20 08:25

Samochód na sprzedaż - 35900 zł...

Flagowa realizacja

2019-12-29 01:05

Nareszcie ! Przedstawiamy końcowy efekt naszych prac  😍...

Camaro czy Mustang?

2019-07-24

Odrobinę historii.. Swingujące lata 60, młodzież lubi ostro się...

BMW 430i 2018

2019-07-24

BMW 430i 2018 kupione na zamówienie Pawła z Gdyni 🇺🇸 🇵🇱 🔥 ✅...

Jak podoba Wam się nasza stylizacja Camaro?

2019-07-24

My jesteśmy zakochani w tym kolorze ♥️